Friday, January 29, 2010

Chip Hup Holdings Yang C***p!


Sorry kalo agak biadap dlm entri kali ni. Tapi ape aku peduli kan. Blog aku. So aku punye suke la nak biadap ke ape ke sebab aku geram sgt dgn company Chip Hup Holdings (CHH) !

PART 1
One week ago, aku ade tgk iklan data entry job kat website Mudah. Yela, skrg ni aku tgh praktikal kat GiTN tapi tak dpt elaun kat company tu. So dgn harapan aku nak cari la peluang² buat keje part time to gain some cash at least kan. Tapi lain yg aku harapkan, lain pulak yg jadik.

Nak dijadikan cerita, aku pun apply la job yg dlm iklan tu. Then sehari lepas tu dpt la feedback melalui email..

Hye There,

Please come to our open interview tomorow ( 23/01/2010 ) at 10am. Don't forget to bring along your resume, photostat I.C, a photo and ask for Ms.Maya.
The address is;
Olympic International Business Limited,
Block E,Level 3A, Unit 1,
Megan Avenue 1,
Jalan Tun Razak,
Kuala Lumpur

P/s : Those that didnt give their contact number please reply with details through this email. thank you

Then beberapa jam lepas receive email tu, aku dapat call. Sorg pompuan. Katanya dari Olympic International Bussiness Limited. Ckp dgn aku gune bahasa Melayu sajork. International la sgt kan! Whatever lah. Mula² dia nak ckp dgn Mohd Khairul. Pastu aku ckp yg tgh ckp ni bukan Mohd Khairul. Then dia tanye aku balik, ade apply keje tak kat Olympic bla bla bla... Aku jawab la mmg ade apply, tapi nama aku lain. Pastu dia bleh ckp,
"Eh, sorry² silap. Sy nak ckp dgn encik sebenarnya. Confuse sikit tadi. Hehe.. Sorry ye En. Fitri ".
Dlm hati aku,
"Ape la punye staf, mende simple camtu pun bleh silap. Tak profesional langsung!"
Lepas tu dia bgtau la suruh dtg interview bla bla bla... Sama mcm dlm email tu. Then aku pun confirmkan akan dtg interview tu. Aku letak fon. Tak sampai 1minit dpt call lagi. Org yg sama gak. Kali ni dia nak ckp dgn Cik Nur Hazlinda pulak. Aku pun ckp,
"Cik, lepas ni elok pegi check mata tu. Dah rabun sgt kot. Asyik silap tgk je. Bukan ke cik dah call sy tadi?".
Dia pun skali lagi ckp,
"Sorry..sorry encik. Hehe.."
Dlm hati aku,
"Pale otak ko la sorry. Juling kot pompuan nih. Buta nombor kot. Mcm mane la bleh dpt keje company yg katanye 'International' sgt tuh. Haaaa!" :p
Tu baru abis Part 1 yer. Ade 3 sumenye. Merasalah korg bace entri aku kali ni panjang giler. Kalo jd juling mcm pompuan tuh jgn salahkan aku yer. Hahaha! :p

PART 2
23 Jan, 10 pagi. Aku menuju ke Megan Avenue 1, Jln Tun Razak. Naik LRT sajork. Sampai je kat tingkat 3A, aku carik la nama company sukan Olympic tu. Takde pun. Yg ade kat situ just Chip Hup Holdings Sdn Bhd. Then ade la sorg pompuan pose kat tangga muka ala² ****cur je sambil smoking.

Dia pun tanye,
"Nak interview ke? Masuk dulu isi borang".
Then dia pun bagi borang suruh aku isi. Aku pun tgk la sekeliling ofis tu. Takde pun nama Olympic tu. Then aku risau la kot² silap ke kan. Aku pun kuar jap tanye pompuan yg ala² ****cur tu.
"Ni company Olympic International ke?".
Dia pun angguk. Aku pun sambung la isi borang sambil tu mata aku meliar la tgk keliling ofis tu. Pelik sgt ofis tu. Mcm ofis baru nak setup je. Pastu ade bilik² kecik yg just ade meja n kerusi. Aku start mcm rase lain je. Bkn la seram seramik ke ape. Cume aku rase mcm ade yg tak kena dgn company tu. Tapi abaikan jela mungkin company tu btul² baru moved in kat ofis tu ke kan. Then lps isi tu aku tunggu la kemunculan Miss Maya yg dikatakan akan interview aku tu. Dlm 10min lepas tu baru la muncul sorg pompuan.

Dia panggil,
"Awak interview dgn Cik Maya ye?"
Aku angguk jela. Then dia suruh ikut utk interview. Then aku pun masuklah utk interview. Dia tanye² background family, currently tgh buat ape. Then aku ckp jela ape yg patut. Tak byk pun dia tanya. Dia tak explain langsung pasal data entry n tak tanye pun aku ni penah ade experience ke buat keje camtu. Pelik betul.

Last² dia ckp,
"Oklah, paling lewat dlm mase 2 minggu kitorg akan contact u balik utk dtg training".
Then aku mcm tak puas hati la. Aku pun tanye pasal data entry tu. Baru la dia ckp,
"Kite akan bg u assignment utk siap dlm 2 weeks, make sure takde silap la. But kalo silap sikit² tu takpe la. Keje ni homebased, kita bayar rm800 per job. Normally one job tu utk sebulan la due date."
Aku rase mcm dah puas hati skit la time tu. Then tamat la interview aku tu. Tak sampai 10min pun. Beriya suruh aku pakai formal bagai. Tapi cara dorg tak profesional langsung. Huhh! End of Part 2.



1 comment:

Anonymous said...

hi there, would you put your post in english plz? I really want to know about that cos I am going to an Interview by Olympic.. this monday. plz tell me where and how is it?